Tv-uitzending na 80-ste verjaardag Sjef Hutschemakers

Op zondag 29 mei zal RKK/KRO-televisie een uitgebreid interview uitzenden van Leo Fijen met de kunstenaar. Het gesprek is op vrijdag 8 april opgenomen in zijn atelier en tuin in Sint Geertruid.

Met een camerateam reisde Leo Fijen, het hoofd van RKK op deze zonnige lentedag af naar Zuid Limburg om Hutschemakers te interviewen over zijn kunst en zijn inspiratie en over het boek dat bij zijn verjaardag zal verschijnen. Ze spraken uitgebreid over zijn geloof, over zijn liefde voor de sacramentsprocessie, over het ouder worden en zijn verwachting van een leven na de dood. Uitgebreid kwam ook aan de orde zijn verbondenheid met de aarde en zijn fascinatie voor het proces van sterven in de natuur om nieuw leven voort te brengen. Hij sprak over de invloed van zijn vader en die van zijn meer spirituele moeder, die hem aanzette om zijn geloof uit te dragen in zijn werk. Sjef vertelde ook over de betekenis van het vasten, dat hij wekelijks een dag bewust doet.

Er zijn ook opnames gemaakt van de tekeningen die op de exposities in Wittem (vanaf 22 mei) en in Maastricht (vanaf 29 mei) te zien zullen zijn. Sjef Hutschemakers zingt al jaren in een gregoriaans zangkoor. De leden van het koor kwamen ook speciaal voor de tv-opnames naar Sint Geertruid. Zij zongen er voor de camera ondermeer het ‘In Paradiso’, het lied dat gezongen wordt na een uitvaartmis, en waarmee de kunstenaar een grote emotionele verbondenheid voelt.

De uitzending van bijna een half uur zal worden uitgezonden op zondag 29 mei, om 9.35 uur op Ned. 2, voorafgaand aan de uitzending van de Eucharistieviering uit de kerk van Sint Petrus Banden in Venray.