Exposities in kathedraal Roermond en ziekenhuiskapel Heerlen

Onder de titel 'Het Licht kwam in de duisternis' zijn vanaf 18 maart (halfvasten) tot 13 april (de vrijdag na Pasen) in de Sint-Christoffelkathedraal te Roermond veertien kruiswegstaties van de Limburgse kunstenaar Sjef Hutschemakers (80) te zien. Daarnaast zijn er drie schilderijen te zien, die eveneens een religieus thema hebben: de eucharistie, de verrijzenis en de intocht in Jeruzalem. Tegelijk zullen van hem in de kapel van het Atrium Ziekenhuis in Heerlen grote tekeningen te zien zijn die ook betrekking hebben op het lijdensverhaal en de verrijzenis van Christus. Deze expositie zal tot 15 juli voor patiënten en bezoekers te zien zijn.

De kruisweg, die in Roermond wordt geëxposeerd is zijn oudste en meest bekendste. Ze is al regelmatig in diverse kerken en andere locaties geëxposeerd. Hutschemakers maakte ze al in 1964. Het zijn papiercollages op paneel in zwart en wit. De kunstenaar heeft in deze kruisweg het verhalende element van de traditionele staties achterwege gelaten. Ze zijn half abstract en hebben een meditatief karakter. Elk paneel heeft een kernachtige titel. De expositie begint bij de absolute duisternis en eindigt met het volmaakte licht. Daar tussen bevinden zich twaalf panelen waar alleen Christus wordt afgebeeld, zich totaal vereenzelvigend met het kruis. De staties kennen titels als de doodsangst, de val, de gebrokene en de gekruisigde.

De officiële opening van de expositie in de kathedraal van Roermond vindt plaats op zondag 18 maart na afloop van de eucharistieviering van 11.30 uur. Speciaal voor deze gelegenheid zal het koor Collegium Gregorianum Mergelland hieraan haar vocale medewerking verlenen. Sjef Hutchemakerrs maakt al jaren deel uit van deze gregoriaanse scola. De koorleden repeteren ook altijd in zijn huis te Sint-Geertruid.

De tentoonstelling is tot en met 13 april te zien tijdens de openstellinguren van de kathedraal: dinsdag tot en met zondag van 13.00 uur tot 17.00 uur (op maandagen gesloten). In het bezoekerscentrum bij de kerk is bovendien werk van de kunstenaar te koop. Kerk en expositie zijn vrij toegankelijk.De expositie in de kapel van het ziekenhuis in Heerlen is altijd geopend. U kapel bevindt zich op de tweede etage.

Sjef Hutschemakers tijdens de voorbereiding van de expositie in de kapel van Atrium mc Heerlen