Sjef Hutschemakers exposeert in Urmond

‘Ars in Trinitate’, of te wel:  ‘kunst in drie eenheid’ is de naam van een expositie die vanaf vrijdag 3 april 2009 zal worden gehouden in het Terpkerkje van Urmond. Een tentoonstelling van drie kunstenaars dus, waaronder Sjef Hutschemakers. Hij zal er schilderijen en glasramen exposeren. De andere deelnemende kunstenaars zijn Marieke Russel en Jo Ramakers. Zij tonen bronzen beelden, wanddoeken en tafels.

Het terpkerkje aan de Grote Straat in Oud Urmond staat bekend om zijn gevarieerde exposities van grote kwaliteit. De komende drie weekeinden zal weer zo’n zeer veelzijdige expositie te zien zijn, met werk van drie toonaangevende kunstenaars. Sjef Hutschemakers is vooral bekend van zijn schilderijen in olieverf en tempora, en van zijn grafisch werk. Minder bekend is dat hij ook regelmatig glas in loodramen ontwerpt. In verschillende Limburgse kerken zijn ze te bewonderen. Daarnaast maakt hij ook kleinere glasramen, die zeer goed p[assen in particuliere woningen. Naast enkele schilderijen zullen een  aantal van deze kleinere, ronde glas in loodramen  op de expositie in Urmond te zien zijn.

Samen met Sjef exposeren de beeldhouwer  Jo Ramakers uit Beek en de ‘kunstzinnige duizendpoot’ Marieke Russel. Van Jo Ramakers(1938) zullen een aantal bronzen beelden te zien zijn.  Ramakers is al jaren een in binnen- en buitenland bekend en gewaardeerd beeldhouwer. Hij maakt bronzen beelden,  figuratief, maar ook abstracte sculpturen, vaak glanzend gepolijst met een donkerbruine patina. Marieke Russel schildert, tekent, beeldhouwt, maakt zijden wanddoeken, houten poppen, juwelen en meubels.  Op deze expositie zullen van haar wanddoeken te zien zijn in een boeket van kleuren in totale harmonie. In deze wanddoeken staat de vrouw centraal. Daarnaast zijn er enige tafels van haar hand te bewonderen.

De opening van de trio-expositie is op vrijdag 3 april om 20.00 uur. De inleiding wordt verzorgd door Jan Volleberg, oud-voorzitter van de Federatie van Museum in Limburg. Voor de muzikale omlijsting zorgen Paul van Loo (zang) en Ivo Rosbeek (begeleiding). De tentoonstelling wordt gehouden van 3 t/m 19 april. Openingtijden: op vrijdag en zaterdag tussen 14.00 en 17.00 uur en op zondag tussen 13.00 en 17.00 uur. De toegang is gratis.

Op vrijdag 10 april, Goede Vrijdag, zal er om 15 uur, als we het sterven van Christus herdenken in de tentoonstellingsruimte in Urmond een bijzondere meditatieve bijeenkomst plaatsvinden. Paul P.M. Gilissen, oud burgemeester van Valkenburg zal een poëtische meditatie geven als begeleiding van een kruisweg van Sjef Hutschemakers.  Het  geheel wordt opgeluisterd met gregoriaanse muziek van “Choer Gregorien de Paris”. Sjef Hutschemakers maakte de indringende kruiswegstaties in 1964 in zwart witte papiercollages, in bijna abstracte vormen. Het lijden van Christus terug gebracht tot de essentie.